CafeMail

E-mail marketing

Każda zainwestowana w e-mail marketing złotówka przynosi średnio 43 zł zwrotu z inwestycji. To wynik uśredniony, a praktyka pokazuje, że dobrze zaplanowanym kampaniom przypisuje się nawet wielokrotnie lepsze rezultaty. Trzeba jednak pamiętać, że kluczem do takich sukcesów jest ciekawy pomysł na kampanię i odpowiednie zaplanowanie działań prowadzonych w tym kanale.

Pomimo oczywistego faktu, że każdą wiadomość e-mail można wysłać bezpłatnie z własnej skrzynki mailowej, zarówno międzynarodowe korporacje, jak i średniej wielkości firmy, czy lokalne organizacje rezygnują z takiej możliwości na rzecz profesjonalnych systemów do prowadzenia kampanii mailowych. Powodów takiej decyzji jest co najmniej kilka, a każdy z nich sprowadza się ostatecznie do nadrzędnego celu – zwiększenia efektywności kampanii. Istotne ułatwienie, które prowadzi kampanię w tym kierunku, to przede wszystkim dostęp do szerokiej gamy dodatkowych usług, które znajdują się w ofercie dostawców. Są nimi: narzędzia pozwalające gromadzić, przechowywać i zarządzać bazami danych (np. automatyczne zapisanie i wypisanie z newslettera), prowadzić ich selekcję oraz rozwiązania, które umożliwiają targetowanie i personalizację wysyłek, raporty z podsumowaniem efektów kampanii. Nie bez znaczenia jest też oszczędność czasu – korzystając z profesjonalnych systemów do mailingu osoba zarządzająca kampanią może odgórnie ustalić wysyłkę dowolnej liczby wiadomości w dogodnym terminie.

Co na pewno wiemy o e-mail marketingu?

Najpopularniejszy wśród mediów elektronicznych

Można zaryzykować stwierdzenie, że wiadomości e-mail powstały niemal równocześnie z internetem. Bardzo szybko zaczęły być też wykorzystywane w biznesie, zarówno przy kampaniach informacyjnych, marketingowych, jak i sprzedażowych. Z początku, działania promocyjne prowadzone za pomocą tego kanału miały charakter intuicyjny, a nawet eksperymentalny, jednak patrząc na e-mail marketing z perspektywy ostatnich lat wiemy już, że przekształcił się w samodzielną dyscyplinę. Zarówno popularyzacja wiedzy o mailingu, jej powszechna dostępność, jak i praktyczne wykorzystanie tego kanału przyczyniły się do lepszego poznania narzędzia w środowisku biznesowym. Ma to dzisiaj swoje bezpośrednie przełożenie na powszechne wykorzystanie mailingu w kampaniach marketingowych zarówno firm z sektora B2B jak i B2C. E-mail marketing jest dzisiaj najchętniej używaną formą komunikacji z klientami wśród wszystkich mediów elektronicznych: korzystało z niego ponad 79% firm analizowanych w raporcie DMA (The Digital Marketing Association). Widać też wyraźny trend wzrostowy – ponad 75% osób biorących udział w badaniu korzysta z email marketingu częściej niż 3 lata temu.

Email marketing

Uśrednione ROI to 1:43

Czy dobra znajomość mailingu przekłada się na wysokie wyniki skuteczności kampanii prowadzonych tym kanałem? Zdecydowanie tak: te same badania podają, że średni globalny zwrot z inwestycji dla mailingu wynosi około 43 zł na każdą zainwestowaną złotówkę. Polski rynek pod tym względem nie odbiega od tego wzoru. Ponadto, kanał mailowy jest dzisiaj zarówno narzędziem samodzielnym, jak i współuczestniczącym w bardziej złożonych kampaniach. Współczesne trendy marketingowe i sprzedażowe, nowe rozwiązania i usługi powstające na rynku nie tylko nie zachwiały pozycją e-maila, ale wręcz przeciwnie – wzbogaciły go o nowe możliwości.

Obiecujące perspektywy

W ostatnich latach e-mail marketing przeszedł prawdziwą próbę – na rynku pojawiło się wiele narzędzi marketingowych – zjawisko zainicjowane bezpośrednio przez rozwój technologiczny. Popularność zyskały social media, które pomimo różnych opinii ze strony marketingowców, stały się ważnym elementem planowania komunikacji z klientami i konsumentami. Uwagę marketingowców na całym świecie przyciągał także kanał mobilny (SMS-y, aplikacje mobilne, strony mobilne) oraz od niedawna systemy automatyzacji marketingu. Żadne z tych narzędzi nie tylko nie podważyło pozycji maila, wręcz przeciwnie – wzbogaciło go o nowe możliwości. Doskonałym przykładem jest tutaj np. połączenie maila ze świeżością i innowacyjnością social mediów. Również we współpracy z SMS-em, e-mail zyskuje nową jakość: tworzenie zintegrowanych kampanii marketingowych łączących świat online i offline.

Wbrew pozorom, tradycyjny e-mail marketing może być dzisiaj narzędziem jeszcze bardziej skutecznym niż w ubiegłych latach. Wiedza na temat wykorzystania tego kanału w działalności marketingowej jest łatwo dostępna w licznych publikacjach branżowych, a praktyczne realizacje pokazują coraz wyraźniej dalszy kierunek rozwoju tego kanału: coraz bardziej precyzyjne dotarcie do odbiorcy (targetowanie), indywidualizację przekazu (personalizacja) i dążenie do coraz wyższej efektywności poprzez łączenie wielu różnych kanałów w jednej kampanii (cross chanell marketing), co także oferujemy naszym Klientom.