CafeMail

Artykuły

Sie
26

Email marketing, choć niedoceniany jest nadal jednym z najbardziej skutecznych narzędzi sprzedaży e-commerce. Podstawę w działaniach email marketingowych stanowi zebranie adresów e-mail. To baza mailingowa określa docelową grupę klientów. Dlatego nie dziwi fakt, że wykorzystuje się wiele sposobów, aby pozyskać dane osobowe użytkowników.

Działania w zgodzie z literą prawa

Tylko działania legalne pozwolą na lepsze poznanie preferencji odbiorców, dlatego pożądana jest samodzielna baza maili budowana przez firmy. Podstawową zasadą pozyskiwania adresów email, jest to aby nie naruszać przepisów konsumenckich oraz danych osobowych. Pozwala na to działanie w zgodzie z zasadą permission marketing, czyli uzyskaniem zgody na przetwarzanie danych osobowych odbiorcy i przesyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną.
Kluczowe z punktu widzenia e-mail marketingu zgody umieszcza się w dwójnasób. Odpowiednią regułkę można umieścić pod formularzem zapisu do newslettera bądź ulokować ją w mailu potwierdzającym przystąpienie do subskrypcji. Konieczne jest również zawarcie informacji o możliwości wypisania się z listy, w tym celu umieszcza się link rezygnacyjny. Przy pozyskiwaniu danych osobowych wymagane jest by zawrzeć (najlepiej w stopce informacji handlowej) informacje o podmiocie pozyskującym dane.

Baza adresów e mail – podstawowe sposoby pozyskiwania

Najbardziej skuteczny, ale i najprostszy sposób budowania bazy mailingowej to umieszczenie formularza zapisu na stronie www. Możliwość subskrypcji powinna się wyświetlać na każdej stronie. Należy jednak pamiętać, że im bardziej rozbudowany formularz, tym mniej osób chce go wypełnić. Dwie podstawowe informacje, takie jak imię oraz adres mailowy w zupełności wystarczą. Pozyskanie dwóch zmiennych umożliwi identyfikację i kontakt z usługobiorcą, wraz z personalizacją przekazu. Dla pewności warto zastosować weryfikację adresu e-mail. Tak zwana metoda double opt-in, czyli prośba o potwierdzenie rejestracji przy pozyskiwaniu wartościowych subskrybentów daje pewność, że adresy mailowe istnieją.
Przy zastosowaniu odpowiednich zapisów w regulaminie oraz po uzyskaniu zgody na przetwarzanie danych osobowych baza mailingowa może zostać powiększona o kolejnych odbiorców dzięki podaniu adresu e-mail jako warunku koniecznego do wzięcia udziału w konkursie. Nagrodą w takim konkursie nie musi być przedmiot materialny, a częściej informacje premium: e-book czy edukacyjny raport.

Zbieranie bazy

Inne źródła pozyskiwania

Formularz subskrypcji można umieścić niemal wszędzie. Przy okazji obecności w mediach społecznościowych warto dodać darmową zakładkę, jak również angażować odbiorców konkursami czy grami. Możliwość zapisu można udostępnić też w stopce firmowego maila czy bloga, odbiorcy zwracają na to uwagę przy okazji wiadomości transakcyjnych czy zmianach w ofercie.
Bazę buduje się również offline. Doskonałe miejsce dla działań e-mail marketingu stanowią targi, konferencje, panele edukacyjne czy imprezy okolicznościowe, na których można zastosować formularze zapisu, na przykład w formie QR kodów.

Nielegalna baza maili

Po to by osiągnąć tylko potencjalnie łatwy zysk często stosowaną praktyką jest kupno baz mailingowych na aukcjach internetowych czy korzystanie z programów pozyskujących adresy email bez zgody firm oraz abonentów. Niedopuszczalne praktyki handlowe nie gwarantują zysku, a wykupiona baza może zawierać nieistniejące adresy. Największe jednak ryzyko stanowi możliwość poniesienia konsekwencji karnych. Uczciwe sposoby gwarantują lepszą efektywność przy jednoczesnym kreowaniu pozycji marki i jej reputacji. Każda baza maili zebrana w usystematyzowany zbiór musi zostać zarejestrowana Generalnemu Inspektorowi Danych Osobowych bez względu na wielkość.

[fbcomments title="Komentarze" countmsg="komentarzy!" linklove="off"]